Vi startet golfsesongen med 3 vintertreninger i Vestfold golfhall under januar og februar.
Deretter åkte vi på et 5 dagers treningsleir til Emporda golf utenfor Barcelona. Dette var en meget vellykket tur med mye trening og spill.

Vi startet den ukentlige gruppetreningen på Norsjø i midten av april og avslutet treningsvirksomheten sesongen 2009 i midten av oktober. Norsjø golfklubbs elitespillere har hatt en rekke av fine fremganger under 2009.
Vi har representert klubben på Galvin Green tour, Titleist tour, NM for herrer og juniorer både i lag og individuelt, mange spillere på junior B og C – tour samt college golf i USA.

Lag NM 1:a divisjon, Haugesund GK 18 – 19 juli.

Etter opprykk i 2:a divisjon på Kongsberg i 2008 var det dags for 1:a divisjon,

laget tilbestod av Frode Nilsen, Magnus Nykås, Jørgen Krogh Tveitan, Morten Emil Bergan og Mattias Andreasson. Lagleder på turen til Haugesund var Oddbjørn Brevik.

Norsjø ente på en fremdragende 5 plass.

Lag NM junior elite divisjon, Bærum GK 29/6 – 1/7 juli.

For første gangen i elitedivisjon, de 16 beste klubbarna i Norge, en fantastisk opplevelse!

Laget bestod av Jørgen Krogh Tveitan, Nicolai Børke, Halvor Verpe, Marius Marcussen og

Trond Hindrum, lagkaptein Mattias Andreasson og lagleder Jan Børke.

Vi kjempet oss frem til en 14 plass, dessverre nedrykk men totalt sett en meget god lagprestasjon.

NM herrer individuelt, Bergen GK 13 – 16 aug.

For første gangen i Norsjøs historia så hadde vi 2 spillere kvalifiserte til NM.

Morten Emil Bergan og Magnus Nykås.

De 90 beste spillerne i Norge spilte om Kongepokalen under elendige forhold.

Morten Emil ente tilslut på en 15 plass og Magnus misset kvalgrensen.

NM junior individuelt, Kongsvinger GK 8 – 10 aug.

Jørgen Krogh Tveitan kvalifiserte seg før første gang til NM individuelt.

47 plass og en stor erfaring rikere etter 3 dagers fint spill på Kongsvinger.

Galvin Green Tour.

Etter en vellykket kvalturnering på Solastranden GK var Magnus Nykås kvalifisert til

Galvin Green Tour 2009.

Beste resultat:

Kvinesdal & Omegn GK 9 – 10 mai, 31 plass.

Bjaavann GK 30 – 31 mai, 22 plass.

Junior B – tour, sørøst landet, 4 tuneringer i 2009.

Arendal GK 16 mai. 6 deltakere fra Norsjø.

Jørgen 11 plass, Marius 13 plass, Nikolai 15 plass, Trond 18 plass, Halvor 21 plass, Thomas 23 plass.

Kongsberg 6 juni. 7 deltakere fra Norsjø.

Jørgen 6 plass, Nicolai 8 plass, Marius 16 plass, Trond 16 plass, Thomas 24 plass, Halvor 29 plass, Hans Erik 34 plass.

Norsjø GK 27 juni. 7 deltakere fra Norsjø.

Jørgen 3 plass, Halvor 12 plass, Nicolai 13 plass, Marius 15 plass, Thomas 16 plass, Trond 16 plass, Simen 29 plass.

Kjekstad GK 15 aug. 6 deltakere fra Norsjø.

Jørgen 5 plass, Halvor 11 plass, Thomas 12 plass, Trond 16 plass, Marius 23 plass, Simen 32 plass.

Titleist tour 2009.

Jørgen Krogh Tveitan har kvalifisert seg til 3 turneringer på Titleist tour.

Arendal GK 13 – 14 juni, 35 plass.

Norsjø GK 25 – 26 juli, 34 plass, her deltok også Nicolai og Trond.

Oppegaard GK 5 – 6 sep, 24 plass.

College golf i USA.

Morten Emil har spilt alle turneringer for Baylor University (i Waco, Texas) under høst sesongen 09.

Under en av kvalifiseringsrundene spilte Morten 64 slag, 8 slag under par.

I forkant av tuneringen Baylor Intercollegiate åkte Mattias over til Texas for et 12 dagers treningssamarbeid med Morten.

Resultat høsten 09 Morten Emil Bergan.

Golfweek challenge 30/8 – 1 sep. 30 plass.

W.H.T Intercollegiate 11 – 12 sep. 24 plass.

Wolverine challenge 26 – 27 sep. 39 plass.

Lone Star challenge 18 – 19 okt. 21 plass.

Baylor Intercollegiate 26 – 27 okt. 47 plass.

Vil med dette takke Norsjø Golfklubb, ledere, foreldre, frivillige og de aktive spillerne for en flott golfsesong med mange fine prestasjoner.

Til sist en stor takk til Jan Børke for et fantastisk fint samarbeid under mange år, takk for all hjelp og støtte og for ditt entusiastiske og følsomme engasjement.

MVH

Mattias Andreasson

Golf Professional

Norsjø og Omegn Golfklubb

NOGK Junior Golf – 2009 aktiviteter (årsrapport)

Junior Golf trening ble avholdt hver mandag fra den første mandagen i mai til den siste mandagen i september. Det var ikke trening i juli. Treningen var delt i to grupper:

1)      Junior 13-18 år, ansvarlig trener: Golf Pro Mattias Andreasson

2)      Knøtter 6-12 år, ansvarlig trener: Dawn Marie Syvertsen

Det varierte i antall juniorer per trening men de fleste gangene var det ca. 20 juniorer i aldersgruppen 13-18 år og 8-10 barn på knøtte trening. Vi registrerte ikke på papir hvem som deltok på treningen, og er noe som vi planlegger å gjøre i 2010 sesongen for å kunne ha bedre oversikt på hvem som deltar og hvor ofte. Vi kan bekrefte at det var masse aktivitet fra barn, ungdom, foreldre, foresatte og besteforeldre hver mandag mellom kl.17-19 på driving range, putting green, treningsbane, storbane og i klubbhuset. Knøttene hadde trening fra kl 17-18 og foreldrene, foresatte, besteforeldre, osv. var også velkommen til å delta på treningen. De juniorene fra 13-18 år hadde 2 timers trening fra kl. 17-19.

Dette var den første sesongen når alle juniorene ble samlet til trening på samme dag og tidspunkt. Dette var noe som Mattias foreslo og det viste seg at juniorene synes at dette var moro. Denne løsningen skapte mer motivasjon og inspirasjon blant juniorene særlig for de minste som fikk se de større ungdommene spille.

Det som var en utfordring for oss var at noen ganger var det så mange barn/ungdommer på treningen at vi trengte mer hjelp. Da var det litt for mange juniorer for oss å klare alene. Vi vil takke Steinar Nykås som stilte opp på Knøtte trening da han ble spurt.

Vi har laget en ny organisering for junior trening for 2010 i 4 grupperinger:

1) Junior Elite: Handicap 18 eller lavere.
2) Junior 1: Handicap 36 (hvit kort) eller lavere.
3) Junior 2: Ikke grønt kort eller grønt kort, alder 13 år – 19 år.
4) Junior 3: Ikke grønt kort og alder 6 år – 12 år.

Vi ønsker å rekruttere 6 assisterende trenere (foreldre, foresatte, andre klubb medlemmer) som kan hjelpe med treningen på mandager. 2 personer per gruppe Junior 1, 2 og 3 som kan bytte ansvar mellom seg slik at flere kan dele på treningen. Mattias Andreasson og Sverre Syftestad skal ha ansvar for Junior Elite gruppe trening. Mattias har laget en treningsplan for 2010 som assisterende trenere kommer til å bruke. Mattias skal kunne gi Pro trening til alle juniorer på en lettere måte ift denne nye treningsplanen. Men dette vil fungere bare hvis det er minst 3 assisterende trenere til stedet hver mandag.

Vi manglet tilstrekkelig golf utstyr for barna i aldersgruppen 9-12 år og ønsker å kjøpe inn nytt utstyr i 2010. Vi ønsker å ha en hylle eller et skap i klubbhuset for oppbevaring av premier, utstyr, osv. for junior gruppe og håper at vi kan få til noe i 2010.

I tillegg til et nytt treningsopplegg i 2009, har vi også laget informasjons-/ markedsføringsmaterialer slik som en Junior Golf brosjyre og tekst og bilder på NOGKs Junior Golf hjemmeside. Vi har også tatt i bruk tavla på utsiden av klubbhuset hvor vi har et område for Junior Golf. Her informerte vi med plakater om våre aktiviteter, turneringer, osv. Vi skal fortsette å ta i bruk og utvikle disse verktøy i 2010 for å kunne informere og profilere Junior Golf for eksisterende og potensielle nye junior golf spillere.

Midt-Telemark Folkehelseprogrammet bevilget kr. 5.000,- til Junior Golf for ’Frukt i Pausene’ som skal starte opp i 2010 sesongen. Vi skal tilby frukt og grønt på junior golf trening på mandager og dette er et sunnere alternativ til is, godteri og brus som juniorene pleide å kjøpe i klubbhuset.

For den kommende sesongen har vi utarbeidet delmål for junior/elite golf og tiltak for å nå disse delmålene. Dette er punkt 5 i NOGKs virksomhetsplan og heter ’Junior/Elite Golf’. Vårt hovedfokus i 2010 er å øke junior aktivitet og antall junior golf spillere i klubben på alle nivåer.

Vi gleder oss til å utvikle Junior Golf på NOGK i 2010.

Mattias Andreasson, NOGK Golf Professional og Junior/Elite Golf leder

Dawn Marie Syvertsen, Knøtte Golf ansvarlig